"چهره های ماندگار" نشریه ای دیداری و شنیداری است که به طور ویژه به نخبگان و نام آوران عرصه دانش و فرهنگ می پردازد. به گونه ای که مبنای اصلی اش دیدار، گفت و شنود، مناظره و گپ و گفت با اهالی فرهنگ و اندیشه است.گفت و گوی اول این شماره  با نام "حکمت جاودان" به آقای دکتر غلامرضا اعوانی  چهره ماندگار فلسفه اختصاص داده شده است.

ماهنامه چهره های ماندگار در بیست و یکمین شماره گفت و گویی مفصل با دکتر علی رواقی چهره ماندگار زبان و ادبیات فارسی را در کلیشه مستند نوشت قرار داده است. با ما همراه باشید.

دکتر اصغر دادبه  برگزیده دومین دوره همایش چهره های ماندگار در نشست علمی یادروز سعدی که به میزبانی مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد درباره زیبایی و عشق در نگاه سعدی به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدا به چرایی رابطه بین "عشق" و "زیبایی" اشاره کرد و گفت: با این همه تعریف های گوناگون از زیبایی، آناتول فرانس می گوید که هرگز نخواهیم دانست که زیبایی چیست.

سعدی و ارسطو هم تعاریفی از زیبایی دارند وی با بیان اینکه تئوری سعدی و ارسطو در این زمینه یکی است، ادامه داد: "زیبایی" علت، و "عشق" معلول است؛ و سعدی هم به شکل های مختلف آن را می سراید: «عشق در عالم نبودی/گر نبودی روی زیبا».

اما باید توجه داشت دو نتیجه در ماجرای ارتباط عشق و زیبایی از نگاه سعدی وجود دارد و آن نقش تربیتی و اخلاقی آن است. این استاد زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه تجربه زیبایی، انسان ساز است، ادامه داد: نتیجه دیگر این ارتباط در هنر متجلی می شود.

همایش چهره های ماندگار در سال 1380 کار خود را آغاز کرده،  با معرفی238  چهره ماندگار عرصه های مختلف فرهنگی و علمی، هشتمین دوره حیاتش را پشت سر گذاشت و اکنون مدتی است متوقف شده است.

تا پیش از برپایی همایش چهره های ماندگار تجلیل از مفاخر علمی-فرهنگی ایران بیشتر به بزرگداشت چهره های درگذشته اختصاص داشت. اما برپایی همایش چهره های ماندگار باعث شد مفاخر علمی-فرهنگی ایران در زمان حیاتشان مورد توجه قرار گیرند. به سراغ برخی از چهره های ماندگار هشت دوره گذشته رفتیم و سوال های زیر را با ایشان در میان گذاشتیم:

1.همایش چهره های ماندگار پس از هشت دوره برگزاری توانسته به اهداف خود دست یابد؟ به عبارت دیگر آیا کار مفید و موثری بوده و توانسته  در اعتلای فرهنگ و هنر مملکت یا معرفی نخبگان هنری و علمی به مردم و جامعه مثمرثمر باشد؟

2.در صورت تداوم این جریان علمی-فرهنگی، چه پیشنهادی برای برگزاری بهتر این همایش دارید؟

3.آیا پیش تر از اینها فکر می کردید روزی به عنوان چهره ماندگار ایران زمین انتخاب شوید؟

4.آیا تصور می کنید در آینده فردی یا افرادی از خاندان و نسل شما به این افتخار نائل آید؟

5.حدس می زنید در دوره های آینده  و در رشته شما چه کسی عنوان چهره ماندگار را دریافت کند؟

*در بیست و یکمین شماره "چهره های ماندگار" با دکتر کریم مجتهدی، استاد جمشید مشایخی، استاد عزت الله انتظامی، استاد علی اکبر صادقی و استاد نصرالله افجه ای به گفت و گو نشسته ایم. با ما همراه باشید.

چهره های ماندگار نشریه ای دیداری، شنیداری و مستقل است که به طور ویژه به نخبگان و نام آوران عرصه دانش و فرهنگ می پردازد. به گونه ای که مبنای اصلی اش دیدار، گفت و شنود، مناظره و گپ و گفت با اهالی فرهنگ و اندیشه است.

گفت و گوی اصلی این شماره با استاد محمود فرشچیان انجام شده و در بخش "حدیث دیگران" گفتگویی با مترجم شاهنامه، دکتر بئاتریس سالاس، انجام داده ایم. مطلب دکتر رضا داوری، چهره ماندگار فلسفه، را  با عنوان "خرد پیشرفته و توسعه"  می توانید در کلیشه "اندیشه" دنبال کنید.همچنین از دیگر چهره ماندگار فلسفه،دکتر غلامرضا اعوانی، درباره عیدنوروز مطلبی تحت عنوان "عید نوروز؛ تذکر و تفکر" در صفحات 37 تا 40 آمده است.در کلیشه "نکته ها" نظر آنتیلا ژاکوهامین درباره اسلام و غرب را تحت گفت گویی با عنوان "میراث ارتباط اسلام و غرب" آورده ایم. کوچ چهره ماندگار چشم پزشکی، پروفسور علی اصغر خدادوست به دیار باقی با انتشار بیستمین شماره چهره های ماندگار مقارن بود و در کلیشه "یاد"  مستندنوشتی ازگپ و گفت صوتی و تصویری  که چند سال قبل با ایشان داشتیم را قرار دادیم.یادشان گرامی و روحشان شاد!

در کلیشه گزارش، سه گزارش از رونمایی  تصحیح مثنوی دکتر محمدعلی موحد «مثنوی؛ گنجینه فکری و روحی مردم ایران»، گزارش برگزاری اولین همایش بین المللی عطار نیشابوری «منطق الطیر؛ روایتی نمادین از زندگی» و «جشنواره خوارزمی؛ رشد کیفی» آمده است و در نهایت تراوش « قرطبه؛ شگرف ترین مسجد اروپا» را از قلم دکتر حسین زمرشیدی با هم می خوانیم.

استاد محمود فرشچيان سال 1308 در شهر اصفهان ديده به جهان گشود. پدرش كه مردي هنردوست بود با توجه به اشتياق فرزند به هنر نقاشي، او را به كارگاه استاد حاج «ميرزاآقا امامي» رهنمون كرد. وي سپس در هنرستان هنرهاي زيباي اصفهان از استاد «عيسي بهادري» تعليم گرفت. پس از پايان اين دوره به اروپا رفت و چند سالي در آنجا به مطالعه و بررسي آثار نقاشان برجسته غرب همت گماشت و در نتيجه همين مطالعات بود كه به رهيافتي تازه از هنر نقاشان با معيارهاي جهاني رسيد. پس از بازگشت به ايران كار خود را در اداره كل هنرهاي زيباي تهران آغاز كرد و پس از مدتي به مديريت اداره هنرهاي ملي و استادي دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران برگزيده شد. در اين ميان با كار و كوشش مداوم و خلق آثار شگفت‌انگيز، آوازه هنري او در ايران و در فراسوي مرزها گسترش يافت.

استاد فرشچيان در حيطه نقاشي ايراني به وجود آورنده سبك و مكتب خاصي است كه در عين توجه به اصالت مباني سنتي اين هنر، با ابداع شيوه‌هاي نو، قابليت و كارايي نقاشي ايراني را افزايش داده است

آثار استاد فرشچيان در بيش از صدها نمايشگاه فردي و جمعي در ايران و ساير كشورها برپا و با استقبال بسيار زيادي روبه‌رو شده است.

طراحي‌هاي ضريح مطهر و منور حضرت اباعبدالله(ع) و ثامن‌الائمه حضرت رضا(ع) به قلم ماندگار و با كفايت استاد فرشچيان صورت گرفته است.

با تأسيس موزه فرشچيان در مجموعه فرهنگي-تاريخي سعدآباد، سازمان ميراث فرهنگي كشور بر آن شد تا فرصتي براي عموم هموطنان عزيز و هنردوستان جهان فراهم آورد تا از آثار اين هنرمند بزرگ در يك مجموعه زيبا بازديد به عمل آورند. در اين موزه بالغ بر هفتاد اثر از آثار استاد گردآوري شده است.

* گفت و گوی چهره های ماندگار بااستاد محمود فرشچیان را در بیستمین شماره چهره های ماندگار دنبال کنید.

 

 

 

 

دکتر رضا داوری چهره ماندگار فلسفه

پیشرفت تاریخی از جمله اصول تجدد است و بنابراین می‌توان تجدد را جهان پیشرفت دانست. مراد از پیشرفت در اینجا سیر به سوی کمال معنوی و اخلاقی نیست بلکه پیشرفت در ساختن دائم دنیای آدمی است. در نیم قرن اخیر توسعه جای پیشرفت را گرفته است. شاید هم تجدد در سیر خود به جایی رسیده‌است که امکان پیشرفتش پایان یافته و به جای پیشرفت توسعه می‌یابد. اگر از لفظ پیشرفت افزایش و بهبود فهمیده می‌شود توسعه حکایت از افزایش و گسترش می‌کند یعنی در توسعه چیزی که هست بیشتر می‌شود و گسترش و بسط می‌یابد. پیداست که این جمله بیان معنی اصطلاح توسعه نیست اما شاید در فهم این معنی و درک امکان‌های توسعه به کار آید. توسعه متعلق به زمانی است که کشورهای صاحب اقتصاد پیشرفته به مرحله‌ای از علم و تکنولوژی و تولید یا به اصطلاح به مرحله بازتولید برای زندگی مصرفی رسیده‌اند. در همین مرحله بود که کشورهای امریکای لاتین و آسیا و افریقا، توسعه‌نیافته یا در حال توسعه نامیده شدند. این کشورها قرون هجدهم و نوزدهم و نیمه اول قرن بیستم را نگذرانده بودند که بتوانند توسعه‌یافته باشند. توسعه‌یافتگی مقدمات و سوابقی می‌خواهد و کشورهایی که در زمان ما این سوابق را نداشته‌اند نمی‌توانند توسعه‌یافته باشند. نکته‌ای که توجه به آن ضرورت دارد اینست که توسعه‌یافتگی و توسعه‌نیافتگی در تاریخ جدید معنی دارد یعنی به طور کلی نمی‌توان گفت که هر نظم زندگی هر وقت که بوده اگر مثلاً شباهتی به نظم اروپای غربی نداشته توسعه‌نیافته بوده است. به تمدن‌های قدیم صفت توسعه‌نیافته نمی‌توان داد. تقابل توسعه‌نیافته با توسعه‌یافته به اصطلاح اهل منطق، تقابل عدم و ملکه است...

* متن کامل در بیستمین شماره چهره های ماندگار قابل روئیت است.

آنتیلا ژاکوهامین-استاد دانشگاه هلینیسکی

*ضمن تشکر از حضور جنابعالی در این گفت و گو، خواهشمند است ضمن معرفی خود، درخصوص سوابق علمی و تالیفات و ترجمه های خود به ویژه ترجمه قرآن کریم، گلستان سعدی و گزیده مثنوی معنوی مولانا توضیح بفرمایید؟

آنتیلا ژاکوهامین: من استاد مطالعات اسلامی دانشگاه هلینیسکی فنلاند هستم  و  مطالعاتی در زمینه اسلام در دوران قرون وسطی داشته ام.  ترجمه های متعددی از  زبان عربی به زبان فنلاندی انجام داده ام؛ از جمله همان طور که شما اشاره نمودید، ترجمه قرآن کریم که در سال 1995 انجام پذیرفت و ترجمه گزیده ای از زندگینامه حضرت محمد(ص) به قلم ابن هشام که در قرن هشتم به نگارش درآمده است. علاوه بر اینها، من ترجمه هایی از فارسی کلاسیک به فنلاندی، از جمله گلستان سعدی و گزیده کوتاهی از مثنوی معنوی انجام داده ام، همچنان که  جدیدترین ترجمه من از فارسی به فنلاندی، ترجمه کوتاهی از اشعار شاعران معاصر ایران بوده است.

*لطفا در خصوص سوء تفاهمات و موانع موجود بر سر راه گسترش ارتباطات دو حوزه بزرگ تمدن اسلام و غرب توضیح دهید.

آنتیلا ژاکوهامین: در غرب دو مشکل اساسی وجود دارد: اول، سنت متوالیِ تصور اسلام به عنوان یک تهدید و حتی دشمن که پیشینه آن به قرون وسطی برمی گردد. دوم، رسانه های گروهی که تنها موضوع مورد علاقه شان فجایع، جنگها و این قبیل موضوعات است. این ها خیلی راحت تصویری از جهان اسلام ارائه می دهند که...

*ادامه گفتگو را با ما در بیستمین شماره چهره های ماندگار همراه باشد.

بعد از پایان این عالم زندگی دیگری شروع می شود و این روند تا روز قیامت ادامه دارد، بسیاری از فلاسفه مانند افلاطون هم  استدلال کرده اندجریان عالم همیشه تکرار می شود

موضوع «عید» را می توان از دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار داد. به نظرم تأمل و تفکر درباره عید موجب نوعی تذکر می شود؛ عید، یادآور حقایق وجود و حقایق الهی است. اولا باید این نکته را در نظر بگیریم آنچه را که ما امروزه به عید، نوروز یا بهار تعبیر می کنیم چیزی است که در کره زمین اتفاق می افتد، البته در تمام عالم هست، ولی آن چیزی که اتفاق می افتد و ما آن را تجربه می کنیم در کره زمین اتفاق می افتد....

*کلیشه"دیدگاه" بیستمین شماره چهره های ماندگار به عید نوروز از منظر دکتر غلامرضا اعوانی چهره ماندگار فلسه اختصاص دارد.

 

پرفسور علی‌اصغر خدادوست سال ۱۳۱۴ در شیراز متولد شد. وی دوران دبستان و دبیرستان را در شیراز پشت سر گذاشت و سپس به عنوان آموزگار در داراب مشغول به کار شد و سال ۱۳۳۳ در آزمون ورودی دانشکده پزشکی شیراز شرکت نمود و با درجه ممتاز بین داوطلبان پذیرفته و  مشغول به تحصیل شد.

دكتر خدادوست دوره شش ساله پزشکی را با درجه ممتاز پشت سر گذاشت و  در سال ۱۳۴۱، پس از یک سال گذراندن دوره دستیاری چشم و گوش و حلق و بینی در بیمارستان نمازی دانشگاه شیراز، از طرف دولت وقت برای گذراندن دوره تخصصی در آمريكا انتخاب شد و به عنوان نخستین و تنها دستیار خارجی در بخش چشم پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز (Johns Hopkins) پذیرفته شد و دوران سه ساله دستیاری را به عنوان بهترین دستیار مرکز چشم پزشکی ویلمر سپری کرد

او در این دوران علاوه بر تحصیل در دانش‌های بالینی به طور فعال مشغول پژوهش در دانش‌های پایه بود و مقاله‌های بسیاری در مجله‌های گوناگون به چاپ رسانید.

دکتر خدادوست پس از پايان دوران تحصيل علی‌رغم پیشنهاد و خواست دانشگاه جان هاپکینز عازم ایران شد و تا سال 1359 در بخش چشم پزشکی دانشگاه شیراز مشغول فعالیت شد.

وي در سال ۱۳۵۹ عازم آمریکا شد و به عنوان استاد در بخش چشم دانشگاه جانز هاپکینز مشغول به کار شد. سپس در سال ۱۳۶۱ به عنوان استاد و رئیس بخش چشم دانشگاه سیسیل انتخاب شد و در سال ۱۳۷۱ مرکز چشم پزشکی ای در شهر نیوهیون را بنیان گذاشت و به عنوان سرپرست آن شروع به کار کرد. از سال ۱۳۵۹ ایشان به طور پیاپی به ایران بازگشته و در فعالیت‌های بالینی و آموزشی در بیمارستان‌های گوناگون تهران و شیراز شرکت می کردند.

وي به طور متناوب توسط شخصیت‌های برجسته‌ای در چشم پزشکی آمریکا به عنوان بهترین جراح پیوند قرنیه در دنیا معرفی شده‌ است و شهرت او علاوه بر مقالات علمی متعدد و تحقیقات گسترده در زمینه‌های مختلف و کیفیت درمان و تجربه در جراحی، مدیون تحقیقات پایه‌ای بر ناراحتی‌های سطح قرنیه‌است، تا آنجا که پیوندهای قرنیه روی مکانیسم دفع پیوند را به افتخار ایشان Khodadoust line نامگذاری شده‌است. راه اندازی بیمارستان فوق تخصصی چشم دکتر خدادوست در شيراز و بیمارستان چشم پزشکی سرعین در استان اردبيل از فعاليت‌هاي ایشان در ايران است.

دکتر خدادوست بامداد روز شنبه ۱۹ اسفند سال ۱۳۹۶ بر اثر عارضه قلبی در ۸۲ سالگی در بیمارستانی در  نیویورک درگذشت. مدتی پیش گفت و گویی صوتی و تصویری با ایشان داشتیم که مستندنوشت آن با حذف سوالات در بیستمین شماره چهره های ماندگار آمده است.. ماهنامه چهره های ماندگار فقدان این شخصیت برجسته علمی را به خانواده محترم و اهالی علم و معرفت تسلیت می گوید و از خداوند بزرگ برای ایشان اجر و  ارج مسالت می نماید. روحش شاد و یادش گرامی!

پرفسور علی‌اصغر خدادوست سال ۱۳۱۴ در شیراز متولد شد. وی دوران دبستان و دبیرستان را در شیراز پشت سر گذاشت و سپس به عنوان آموزگار در داراب مشغول به کار شد و سال ۱۳۳۳ در آزمون ورودی دانشکده پزشکی شیراز شرکت نمود و با درجه ممتاز بین داوطلبان پذیرفته و  مشغول به تحصیل شد.

دكتر خدادوست دوره شش ساله پزشکی را با درجه ممتاز پشت سر گذاشت و  در سال ۱۳۴۱، پس از یک سال گذراندن دوره دستیاری چشم و گوش و حلق و بینی در بیمارستان نمازی دانشگاه شیراز، از طرف دولت وقت برای گذراندن دوره تخصصی در آمريكا انتخاب شد و به عنوان نخستین و تنها دستیار خارجی در بخش چشم پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز (Johns Hopkins) پذیرفته شد و دوران سه ساله دستیاری را به عنوان بهترین دستیار مرکز چشم پزشکی ویلمر سپری کرد

او در این دوران علاوه بر تحصیل در دانش‌های بالینی به طور فعال مشغول پژوهش در دانش‌های پایه بود و مقاله‌های بسیاری در مجله‌های گوناگون به چاپ رسانید.

دکتر خدادوست پس از پايان دوران تحصيل علی‌رغم پیشنهاد و خواست دانشگاه جان هاپکینز عازم ایران شد و تا سال 1359 در بخش چشم پزشکی دانشگاه شیراز مشغول فعالیت شد.

وي در سال ۱۳۵۹ عازم آمریکا شد و به عنوان استاد در بخش چشم دانشگاه جانز هاپکینز مشغول به کار شد. سپس در سال ۱۳۶۱ به عنوان استاد و رئیس بخش چشم دانشگاه سیسیل انتخاب شد و در سال ۱۳۷۱ مرکز چشم پزشکی ای در شهر نیوهیون را بنیان گذاشت و به عنوان سرپرست آن شروع به کار کرد. از سال ۱۳۵۹ ایشان به طور پیاپی به ایران بازگشته و در فعالیت‌های بالینی و آموزشی در بیمارستان‌های گوناگون تهران و شیراز شرکت می کردند.

وي به طور متناوب توسط شخصیت‌های برجسته‌ای در چشم پزشکی آمریکا به عنوان بهترین جراح پیوند قرنیه در دنیا معرفی شده‌ است و شهرت او علاوه بر مقالات علمی متعدد و تحقیقات گسترده در زمینه‌های مختلف و کیفیت درمان و تجربه در جراحی، مدیون تحقیقات پایه‌ای بر ناراحتی‌های سطح قرنیه‌است، تا آنجا که پیوندهای قرنیه روی مکانیسم دفع پیوند را به افتخار ایشان Khodadoust line نامگذاری شده‌است. راه اندازی بیمارستان فوق تخصصی چشم دکتر خدادوست در شيراز و بیمارستان چشم پزشکی سرعین در استان اردبيل از فعاليت‌هاي ایشان در ايران است.

دکتر خدادوست بامداد روز شنبه ۱۹ اسفند سال ۱۳۹۶ بر اثر عارضه قلبی در ۸۲ سالگی در بیمارستانی در  نیویورک درگذشت. مدتی پیش گفت و گویی صوتی و تصویری با ایشان داشتیم که مستندنوشت آن با حذف سوالات در بیستمین شماره چهره های ماندگار آمده است.. ماهنامه چهره های ماندگار فقدان این شخصیت برجسته علمی را به خانواده محترم و اهالی علم و معرفت تسلیت می گوید و از خداوند بزرگ برای ایشان اجر و  ارج مسالت می نماید. روحش شاد و یادش گرامی!

مسجد قرطبه توسط سرسلسله خاندان امویان «عبدالرحمن اول» حدودا در جنوب شرقی اسپانیا (اندلس) و در ابعاد اولیه حدود 75*100 متر بنا گردید. در دوره پسرش «هشام اول» گسترش قابل توجهی به این مسجد داده شد. سپس در دوره «الحکم دوم، عبدالرحمن سوم و هشام دومـ مجددا گسترش­های بسیار چشم­گیر و پی در پی برای این مسجد حاصل شد...

*در بیستمین شماره چهره های ماندگار، مقاله ای کامل و جذاب به قلم دکتر حسین زمرشیدی درباره مسجد قرطبه آمده است.

" چهره های ماندگار" نشریه ای دیداری و شنیداری مستقل است که به طور ویژه به نخبگان و نام آوران عرصه دانش و فرهنگ می پردازد؛ به گونه ای که مبنای اصلی اش دیدار، گفت و شنود، مناظره و گپ و گفت با اهالی فرهنگ و اندیشه است.

علاقمندان جهت تهیه آرشیو کامل  مجله می توانند با شماره های دفتر مجله 88477191 و 88477192 تماس حاصل فرمایند

گزارش بزرگداشت دکتر غلامحسین دینانی

بزرگداشت دکتر غلامحسین دینانی(چهره ماندگار رشته فلسفه) پنجم  دی‌ماه در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با حضور دکتر غلامرضا اعوانی )چهره ماندگار فلسفه (، دکتر رضا داوری اردکانی ) چهره ماندگار و رئیس فرهنگستان علوم(،دکتر نجف‌قلی حبیبی )عضو هیئت علمی دانشگاه تهران(، دکتر منوچهر صدوقی سوها )عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران(، دکترحسام‌الدین آشنا )رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری(، رحمانی فضلی )وزیر کشور(،دکترحسن بلخاری) رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی(،  و جمعی از اساتید و علاقمندان علم و فلسفه در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

* گزارش کامل این بزرگداشت در نوزدهمین شماره "چهره های ماندگار"درج شده است

تقدیر از دکتر غلامعباس توسلی و برگزیدگان هشتمین دوره جایزه علمی دکتر کاردان

هشتمین‌ جایزه علمی شادروان دکتر علیمحمد کاردان(استاد پیشکسوت جامعه شناسی) در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد . در این مراسم  از بیش از پنجاه سال خدمت علمی آقای دکتر غلامعباس توسلی (عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و استاد برجسته جامعه شناسی کشور) تقدیر و به  چهار رساله  برترِ دکتر حسین نادعلی و دکتر منصوره فضیلتی از دانشگاه تهران؛  دکتر مهناز قیاسی از دانشگاه الزهرا و دکتر زهرا رحیمی از دانشگاه تربیت مدرس جایره علمی دکتر کاردان اعطا شد.

در این آیین که با حضور آقایان دکتر رضا داوری اردکانی (رئیس فرهنگستان علوم)، دکتر علی اکبر صالحی (معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی ایران)، دکتر احمد مسجد جامعی (عضو شورای شهر تهران) و جمعی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی کشور برگزار شد، ابتدا آقای دکتر غلامعلی افروز (دبیر جایزه علمی دکتر کاردان) در سخنانی شخصیت دکتر کاردان را بی‌نظیر و منطق و عقلانیت ایشان را فوق‌العاده خواند. ایشان در ادامه اظهار داشت که امسال به دبیرخانه جایزه علمی دکتر علیمحمد کاردان ۵۰ رساله دکتری روان شناسی رسید که چهار رساله از میان آنها برگزیده شد. در ادامه این آیین آقای مهندس محمد کاردان فرزند شادروان دکتر علیمحمد کاردان به تشریح خدمات علمی آقای دکتر توسلی پرداخت و از تشریف فرمایی حاضران تشکر کرد.

*علاقه مندان می توانند گزارش کامل این مراسم را در نوزدهمین شماره "چهره های ماندگار" بخوانند

دکتر حسین زمرشیدی 

اندلس(2)  در جنوب اسپانيا و در كنار  رود وادي الكبير (GuadalguiviR) واقع شده. از دو طرف رشته جبال‌بسيار‌سرسبز و حاصلخيزي آنرا احاطه داشته كه كاملاً آب و هواي مديترانه‌اي در آن اثر فراوان گذارده است. در سال 92 هجري ـ قمري توسط اعراب شاخ افريقا به سرداري «طارق، غلامِ موسي بن نصير»‌ جنوب شرقي اسپانيا كه يك قسمت از هشت قسمت اندلس مي‌باشد به تصرف ايشان درآمد و سپس فتوحات اعراب به قسمتهاي بسياري از اسپانيا كشيده شد. تا جايي كه اعراب تمامي اسپانيا را (اندلس) ناميدند. ضمناً حكومت اسلامي بعد از اين زمان توسط خلفاي اموي اندلس پديد آمد كه قرنها در اين اراضي حكومت كرده و آثاري زياد و بسيار شگفت از جمله كاخهايي عمارت كردند.

دوران شكل­گيري كاخ الحمراء:

كاخ الحمراء : كاخ افسانه‌اي حكام اسلامي در غرناطه «گرانادا» با زيبايي وصف‌ناپذيري حدوداً در بلندايي بسيار سرسبز از گل‌ و ‌ريحان و درختان نارنج بنا شده است. اين مجموعه حدود 35 جريب(3)  (740×220) متر را  احاطه داشته كه در سال 635 هجري توسط ملك «محمد اول» از خاندان «بني نصير» شاخص و بزرگ مسلمان زمان در اندلس شروع به ساختمان قسمتهايي از اين كاخ شده و در زمان سلطنت محمد دوم حصاركشي از ديوار با برج‌هاي ستبر و بلند 24 گانه جهت ديدباني با مقطع مربع و برنگ زيباي قرمز از مصالح براي كاخ بنا گرديد و بعداً اين رنگ كه «الحمراء بمعناي قرمز» است لقب اين كاخ شده. پس از اين مرحله در طول سلطنت افرادي ديگر به خصوص يوسف اول تا زمان محمد پنجم ساختمان سازي كاخ را پيگير بوده‌اند. «محمد پنجم» كه دو بار بحكومت رسيد....

*علاقه مندان می توانند ادامه این مقاله را در نوزدهمین شماره "چهره های ماندگار" ببینند

هجدمین شماره چهره های ماندگار ویژه نخبگان و نام آوران دانش و فرهنگ منتشر شد.

کلیشه ها و مطالب به این شماره به قرار ذیل می باشد:

طلیعه: جایزه مصطفی و ضرورت ساماندهی جوایز کشور (دکتر محمود اسعدی)

گفت و گو: فلسوف زندگی (دکتر رضا داوری)

حدیث دیگران: موسیقی ژاپنی، موسیقی ایرانی (استاد ایتاکاگی)

نقد و نظر: جایزه ای که فقط نامش مقدس است (دکتر محمود اسعدی)

                                      نگاه: سمبل مقاومت  و غربی شدن (عبدالقادر کیام)

                                      مستند نوشت: ریاضیات به توان مهر (دکتر بهمن مهری)

                                       اندیشه: به «گذشته» نقادانه بنگریم (کریک کورو)

                                      گزارش: دانش ملی و عقل یونانی(دکتر اصغر دادبه)

                                                چرا افول ارزشها ( دکتر مهدی گلشنی)

                                                بدون چرایی نمی توان چگونگی را فهمید(دکتر غلامحسین دینانی)

                                     نکته ها: تعامل با تهاجم اثربخش است (میشل نوفل)

                                     تحلیل:چشم انداز بیست ساله تاریخ و تمدن اسلام و ایران (دکتر حسین زمرشیدی)

                                     معرفی کتاب: ایران؛ تمدن راز (فاطمه بیات فر)

                                      تجلیل: ابن مقفع زمان (دکتر آذرتاش آذرنوش)

                                      دیدار: تفاوت ها نباید مانع ارتباط شود (ریمو بودای)

                                           شبکه های اجتماعی و مدیریت رسانه ها ( یافتیار لوزاتی)

                                      نامه: درمانگر جسم و جان باشید نه سوداگر نامهربان (دکتر حسن تاجبخش)

                                     رویداد های علمی فرهنگی

 

گفتگو با دکتر رضا داوری چهره ماندگار فلسفه

«وضع کنونی  تفکر در ایران» اگرچه عنوان کتاب پنجاه سال پیش دکتر رضا داوری است، وصف حال و عصاره کل آثار او نیز محسوب می شود. او علی رغم اشتغال به فلسفه به مسائل روز توجه ویژه دارد و دغدغه اصلی اش تأمل مدام و گریز از جمود و خمود و طرح پرسش های اساسی جهت بیداری جامعه و هوشیاری تحول زاست. آشنایی با ادبیات کلاسیک فارسی و علقه  وعلاقه مفرط وی به رمان، شعر و عرفان از سویی و درک و مؤانست با برخی از تأثیرگذارترین منتقدان مغرب زمین همراه با حضور ملموس در وادی مطبوعات و مجالس علمی و مصاحبه و گفتگو، مفاهمه و حتی مجادله با اصحاب فرهنگ ایران و برخی بزرگان جهان نوشته های این چهره ماندگار فلسفه را ملموس، قابل فهم، ساده و در عین حال بدیع، عمیق و پرجاذبه ساخته است. اکنون عرصه جولان رسانه های اجتماعی با مطالب سراسر سرگرم کننده حتی در حیطه تفکر است با این حال هنگامی که غبارها فرونشیند این تاملات فلسفی است که  راهگشاست و ریشه ها و اندیشه های نسل جوان را وقاد و پویا خواهد ساخت. در آستانه هشتاد و پنج سالگی این استاد خردمند و چهره ماندگار فلسفه گفت و شنودی داشتیم که در هجدهمین شماره چهره های ماندگار می خوانید.